Cursus Wiebelen en friemelen in de klas

U werkt in het basisonderwijs en hebt te maken met leerlingen die constant wippen, wiebelen en friemelen. U hebt leerlingen die snel afgeleid zijn, grenzen van anderen overschrijden en niet kunnen samenwerken. Wilt u minder tijd kwijt zijn aan deze kinderen? Wilt u invloed kunnen uitoefenen op dit gedrag? In deze cursus leert u op een andere manier te kijken naar gedrag en leert u alternatieven te bieden voor storend gedrag.

De oorzaak van storend gedrag kan een verkeerde Zintuiglijke Prikkelverwerking zijn. En dat heeft veel gevolgen voor leren. Je kunt je niet concentreren als je last hebt van te weinig of te veel prikkels. De eerste groep is te sloom en slaperig en de tweede groep gestrest. Er zijn manieren om dit te ontdekken. Soms regelt de leerling zelf de hoeveelheid prikkels en kom je er achter dat het storend gedrag juist bedoeld is om beter op te kunnen letten.

In deze cursus, verzorgd door Monique Thoonsen (Co-auteur van het boek Wiebelen en friemelen in de klas), leert u het volgende:

  • U leert welke invloed zintuiglijke prikkelverwerking (ZiP) heeft op leren.
  • U leert hoe gedrag er uitziet als ZiP niet goed werkt (u leert kijken door een ‘ZiP-bril’).
  • U leert, met behulp van videomateriaal uit de klas, storend gedrag typeren; is een leerling misschien onder- of overprikkeld?
  • U leert direct beslissen of u ondersteuning moet bieden of dat de leerling prima bezig is.
  • U leert oplossingen te bedenken voor storend gedrag.
  • U leert afspraken te maken met uw leerlingen over het uitvoeren van strategieen.
  • U leert met de ZiP-bril op naar de inrichting van speelpleinen, gangen, klassen en gezamenlijke ruimtes te kijken

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Het ‘prikkelfilter’  in de hersenen.
  • Onderprikkeld en overprikkeld zijn, hoe werkt dat?
  • Kijkwijzer ‘Wiebelen en friemelen in de klas’.
  • Betrekken van leerlingen met behulp van de prikkelmeter.
  • Zelfregulatie en storend gedrag.
  • Activerende en kalmerende strategieen.
  • Uitvoeren van strategieen in de klas.

Doelgroep

Deze cursus is bestemd voor professionals in het basisonderwijs, zoals leerkrachten, intern begeleiders, trajectbegeleiders, zorgcoordinatoren en ambulant begeleiders.

Kosten en accreditatie

Kosten bedragen EUR 325,-. Dit is inclusief lunch.
Voor de literatuur wordt gebruik gemaakt van het boek Wiebelen en friemelen in de klas, over de invloed van zintuiglijke prikkelverwerking op leren, prijs EUR 24,95 (onder andere te verkrijgen bij Uitgeverij Pica en bol.com).
Deze cursus wordt geaccrediteerd bij Register Leraar.

Alle zintuigen meisje

Lesdag en locatie

Er is 1 lesdag: 24 maart 2018.
Lestijden zijn: 9:00 tot 16:00.
Het aantal deelnemers is minimaal 10 en maximaal 16 deelnemers.

De locatie is Cursus- en Vergadercentrum Domstad in Utrecht.

Blended Learning

Het aantal contacturen met de docent bedraagt 6 uren. Aan zelfstudie middels een online leeromgeving wordt 12 uren besteed. De omvang van het opleidingsprogramma omvat 18 studiebelangstinguren (SBU).
De zelfstudie bestaat uit:
– lezen literatuur;
– online leeromgeving (tekst, artikelen en filmpjes);
– maken van opdrachten.
De voorbereidingstijd is meer dan de lesuren. Kenniscentrum SIEM heeft hiervoor gekozen om cursisten goed voorbereid op de lesdagen te laten komen, waardoor er op de lesdagen aan andere doelen gewerkt kunnen worden (verdieping).

« Terug naar het Opleidingsaanbod