Huilbaby’s en sensorische informatieverwerking

Wat gebeurt er neurologisch als een baby veel huilt en hoe kun je het kind en de ouders het beste helpen. Vanuit de sensorische informatieverwerking krijgt u hier meer grip op.

Tijdens deze on-line verdiepingscursus, verzorgd door Vicky Vos-Vermeulen en Theone Kampstra. De cursus bestaat uit 3 modules:

De eerste module omvat “Theorie en neurologie”,  met o.a.:

  • informatie over richtlijnen,
  • verschillende vormen van huilen,
  • hoe het brein van een baby werkt en zich ontwikkelt
  • het begrip arousal bij een baby
  • de problemen bij het goed kunnen reguleren
  • en de belangrijkste voorwaarden om te kunnen reguleren bij een baby, zoals de 4 A’s.

De tweede module omvat “Screening en observatie”. met o.a.:

  • Informatie over ontwikkelingsgerichte zorg
  • Het kunnen observeren van de 4 A’s (arousal, action, alert, attention)
  • Welke factoren belangrijk zijn om te observeren (baby, ouders, omgeving)
  • Welke gedragsresponse de baby kan laten zien
  • diverse screenings en observatielijsten.

De laatste module omvat “Advisering en behandeling”. met o.a.:

  • Hoe je de omgeving aan kunt passen, zodat er sprake is van prikkelreductie.
  • Adviezen t.a.v. het slapen en waarom slapen zo belangrijk is voor de prikkelreductie.
  • Wat voor een invloed eetproblemen t.g.v. SI problemen hebben op het gedrag van een baby
  • Welke prikkeldempende technieken ingezet kunnen worden, waarbij verschillende zintuigen worden ingeschakeld.
  • Hoe  de 4 A’s  beïnvloedt kunnen worden.
  • Welke adviezen gegeven kunnen worden aan ouders met een huilbaby.
  • Wanneer er doorverwezen moet worden.

Deze cursus is voor jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen, maar ook andere HBO/WO-professionals die met baby’s werken.

Kosten en accreditatie

Kosten bedragen EUR 550,-. Dit is exclusief literatuur.
Accreditatiepunten zijn verkregen bij het kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden en het register voor zorgprofessionals. Dit zijn 24 punten.
Accreditatiepunten zijn verkregen bij Keurmerk Fysiotherapie therapeutenregister. Dit zijn 27 punten.
Accreditatiepunten kunnen worden aangevraagd voor ergotherapeuten en logopedisten bij St. Adap.

Blended Learning

Aan zelfstudie middels de online leeromgeving wordt 24 uren besteed en er moeten opdrachten gemaakt worden en MC vragen beantwoord worden. De omvang van het opleidingsprogramma omvat daardoor 36 studiebelangstinguren (SBU).
Na iedere module moeten de opdrachten en de multiple choice vragen beantwoord worden. Door het maken van de MC-vragen kun je jezelf toetsen of je de kennis beheerst. Het maken van de opdrachten zorgt ervoor dat je verdieping krijgt van de lesstof en deze weet toe te passen in de praktijk. De opdrachten worden door een docent nagekeken en van commentaar voorzien. Middels een forum kun je ook vragen stellen aan de docent.

« Terug naar het Opleidingsaanbod